Inwestycja w ziemię na Mazurach – dlaczego to się nadal opłaca

2023-08-30

Apetyt na grunty praktycznie nie zmalał od czasów pandemii, w trakcie której Polacy tak naprawdę na nowo odkryli działki. Szczególnie dużym zainteresowaniem od kilku lat cieszą się tereny, które położone są blisko natury, jezior i lasów, np. okolice Warmii i Mazur. Region stale rozwija się gospodarczo i turystycznie, a ziemia na Mazurach jest relatywnie tania w stosunku do ziemi w górach, nad morzem lub w dużych miastach. Co jeszcze sprawia, że nadal opłacalne jest inwestowanie w grunty właśnie w tej części kraju?

Komunikacja

Warmia i Mazury są na wyciągnięcie ręki. Dotrzesz tutaj tak, jak chcesz – samochodem, pociągiem, samolotem czy autokarem. Udogodnienia komunikacyjne czynią ten region idealnym na weekendowe wypady. Na bliskie Mazury z Warszawy można dojechać już teraz w 2 godziny, a do serca Mazur, czyli regionu Wielkich Jezior w ok. 3,5 godziny. Podobnie zajmuje dojazd z Gdańska, gdzie do Nidzicy czy Waplewa dojedziemy płynnie drogą ekspresową S7. Od 12 sierpnia br. dojazd na Mazury dla mieszkańców, a także turystów stał się dużo łatwiejszy ze względu na otwarcie ostatniego oczekiwanego odcinka Via Baltica w woj. warmińsko-mazurskim. Chodzi o 23-kilometrowy odcinek od węzła Ełk Południe do węzła Kalinowo (miejscowość Wysokie). To część drogi ekspresowej S61, na której wcześniej w 2021 r. otwarto odcinek Wysokie — Raczki, a we wrześniu 2022 r. trasę Szczuczyn — Ełk Południe. W sumie trasa ma teraz ponad 66,4 km, z czego 63 km to trasa S61, a 3,4 km to część drogi S16.

Dynamiczny wzrost cen

Możliwość ucieczki od zgiełku miasta, bliskość natury i aktywna rekreacja to luksus dla bogacącej się klasy średniej oraz ludzi zamożnych, zamieszkujących duże miejscowości. Obecnie działkę budowlaną na Mazurach w pobliżu jeziora, ciężko nabyć za kwotę niższą niż 100 zł/mkw.  Przed pandemią, ceny te były nawet o 50 proc. niższe. Co ciekawe, według danych ARiMR również średnia cena ziemi rolnej poszła w górę. Od 10 maja br. hektar ziemi rolnej w Polsce kosztuje średnio 61 362 złotych. Cena w odniesieniu do poprzednich danych z końca I półrocza 2022 r. wzrosła dokładnie o 2 004 zł/ha w skali kraju. Tereny położone przy Szlaku Wielkich Jezior są wyceniane wyżej niż położone nad jeziorami, które nie mają do niego dostępu. Na cenę wpływa odległość i skomunikowanie z dużymi ośrodkami miejskimi, atrakcyjność samego jeziora, czy odległości wymarzonej działki od niego. Według analiz ekspertów oraz danych historycznych, atrakcyjne działki z linią brzegową lub w pobliżu jezior powinny przez najbliższe lata zyskiwać nawet po 20-30 proc. rocznie.

Projekty strategiczne w regionie

Rządowy Program Inwestycji Strategicznych to finansowe narzędzie, które ma zmieniać polską rzeczywistość także na poziomie powiatów i gmin. Województwo warmińsko-mazurskie podpisało z rządem Kontrakt Programowy na nową perspektywę unijną. W jej ramach województwo ma otrzymać prawie 1,8 mld euro dofinansowania. Pieniądze pójdą m. in. na drogi, port w Elblągu czy strefę ekonomiczną przy lotnisku. Kontrakt Programowy to jeden z nowych mechanizmów polityki rozwoju, wprowadzonych kilka lat temu, przed startem perspektywy na lata 2021-2027. Komisja Europejska zatwierdziła program regionalny „Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021–2027”. Stanowi on odpowiedź na wyzwania opisane w strategii „Warmińsko-Mazurskie 2030”. Jego cele wynikają również z polityk Unii Europejskiej oraz strategii krajowych.

Projekty strategiczne w programie regionalnym Warmii i Mazur:

  • Centrum Urazowe przy Szpitalu Wojewódzkim w Olsztynie i Północne Centrum Psychiatrii Dziecięcej w Ameryce – 27, 5 mln euro,
  • rozwój Ekonomicznej Strefy Awiacji (RESA) przy lotnisku Olsztyn-Mazury – 19,8 mln euro,
  • modernizacja Planetarium w Olsztynie, Europejskie Centrum Copernicus we Fromborku, szlak kulturowy Kanału Elbląskiego, rozwój Szlaku Kopernikowskiego – 40,1 mln euro,
  • parki krajobrazowe – 8,5 mln euro,
  • budowa nowego przebiegu ul. Bałtyckiej w Olsztynie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 527, poprawa dostępności komunikacyjnej subregionu EGO – 45,8 mln euro,
  • port morski w Elblągu – 39,1 mln euro,
  • EGO Kraina Bociana – 33 mln euro,
  • Związek Gmin i Powiatów Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego – 88 mln euro,
  • Stowarzyszenie „Polskie Miasta Cittaslow” – 54 mln euro,
  • Stowarzyszenie „Wielkie Jeziora Mazurskie 2020” – 113 mln euro.

Zapraszamy na spotkanie z naszymi ekspertami, podczas którego porozmawiamy o tym, jak można zarobić na inwestowaniu w projekty gruntowe na Mazurach:  +48 22 290 44 01

Podobne wpisy

Podobne wpisy